В декларация:

Зърнопроизводителите се обявиха против винетките за трактори

Зърнопроизводителите се обявиха против винетките за трактори

Проектът за въвеждане на винетки за трактори предизвика недоволството на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ), която излезе с декларация. Според нейните членове заложените в проекта изисквания силно ще затруднят работата на земеделските производители. (ВИЖ ТУК ПРОЕКТА ЗА НАРЕДБА).

В същото време в мотивите към проектонаредбата, изготвена от Министерството на регионалното развитие, се посочва, че целта е улесняване на фермерите, като промените са съгласувани с НАЗ и Министерството на земеделието.

Ето и декларацията на НАЗ:

Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) остро се противопоставя на публикувания за обществено обсъждане на сайта на МРРБ проект на Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА №11 от 2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.

Така публикуваният проект на наредба не само не решава проблемите на земеделските стопани с придвижването на извънгабаритната селскостопанска техника, а напротив увеличава логистичната и финансова тежест за целия сектор „Земеделие” и прави техническото спазване на нормативните текстове практически невъзможно.

НАЗ припомня, че досега само за извънгабаритните пътни превозни средства, с широчина над 3.50 м, е съществувал разрешителен режим и се е налагало съпровождане (за справка чл.10, ал.1 на Наредба 11). НАЗ счита за абсолютно необосновано да се натоварват с непосилна финансова и логистична тежест малките земеделски производители, които се движат със земеделска техника в рамките на допустимите габарити. Така разписана новата алинея вменява задължения за всички земеделски стопани, независимо от габаритите на техниката им, да плащат годишна такса, да осигуряват два съпровождащи автомобила и да се движат само в светлата част на деня. Нека не забравяме, че всеки един ТИР, който се движи по републиканската пътна мрежа е с подобна широчина на габарита, но не се налага да бъде съпровождан от два автомобила и да се движи само в светлата част на денонощието.

Земеделската техника е оборудвана задължително с една, а на някои машини съществуват и по две мигащи жълти светлини (на комбайните са и по три – две отпред и една отзад), видими в далечина поради големия обем и височина на специфичната земеделска техника и се явява, като доста добра сигнализация, каквато е практиката в цяла Европа. Изискването за два съпровождащи автомобила отпред и отзад, които са по-ниски от всяка една земеделска машина няма да доведе за подобряване на сигнализацията за движение на същата, напротив ще доведе до:
– увеличаване на бавнодвижещите се участници в движението (до 25 км/ч за комбайни);
– удължаване на бавнодвижещата се колона;
– затруднено и рисково изпреварване на бавнодвижещи се ППС;
– всичко това са предпоставки за увеличаване вероятността за ПТП.

В една жътвена кампания участва всичката налична техника в едно стопанство и при придвижване всяка една машина ще трябва да се придружава от по два автомобила , т.е. ще се вкарат в републиканския трафик изкуствено още два пъти повече бавнодвижещи се автомобили.
Относно забраната за движение на земеделска техника в тъмната част на денонощието НАЗ твърди, че тя е неприемлива, поради спецификата на земеделската дейност, която е зависима от времевия фактор за навременно прибиране на реколтата и от въздействието на метеорологичните влияния върху неприбраната произведена продукция. За избягване на тази опасност земеделският производител работи с удължен работен ден, за да прибере успешно плодовете на своя труд, а след края на усърдния ден трябва да прибере и техниката от полето, за да бъде обслужена в базите.

НАЗ твърди, че така предложеният от МРРБ проект на НИД на Наредба №11 е невъзможен за изпълнение и приложение. Предложените нормативни изисквания блокират работата на земеделските производители на полето.

НАЗ ще защити с всички възможни средства правото на земеделските стопани да произвеждат храната на България.

07:27ч. 19.02.2016г.

Вие може да оставите първия коментар.