:

Млечните продукти от малките стопанства да се продават под една марка

Млечните продукти от малките стопанства да се продават под една марка

Експерти предлагат да отпаднат териториалните ограничения в Наредба 26.

Произведените в малки ферми млечни продукти да се продават под една марка – тази идея обмислят експерти от фондация „Биоселена“, съобщава Инвестор.бг.

Организацията консултира стопаните как да се регистрират по Наредба 26, която урежда директните продажби на храни от фермата.

Наредбата действа от 2010 г. и по нея вече са правени промени.

Експерти от „Биоселена“ са провели обучения със земеделците как трябва да бъдат оборудвани мини мандрите и как да се води документацията. „Следващата ни стъпка е обща марка, която да идентифицира фермерския продукт“, съобщи зооинженерът Тенчо Христов. 

За да я ползват, стопаните трябва да спазват определен стандарт, например за брой дни в годината, в които кравите да са на свободна паша.

„Идеята не е продуктите да се унифицират, всеки ще ги продава със собственото си име, но трябва да има гаранция за качеството“, каза Христов.

По думите му след проверки на ветеринари се оказало, че по отношение на безопасността продуктите от малки ферми не са по-лоши от тези на големите преработватели.

Сега предизвикателството са продажбите на продуктите. Те обаче според наредбата са териториално ограничени.

Фермерите имат право да продават само в собствената си административна област и една съседна. Експертът се съмнява, че това е приложимо за България, защото у нас административните области са  по-малки например от тези в Германия.

Тенчо Христо е и против ограниченията за процента мляко, който фермерите имат право да преработват сами, според големината на стадата. „Държавата трябва да мисли не за големия, а за малкия бизнес. Ако големите преработватели предложат добра цена, няма да останат без мляко за преработка“, казва той. 

 

22:47ч. 08.08.2016г.

Вие може да оставите първия коментар.