
Ако имате ферма за зайци и искате да направите скок в бизнеса си, инвестирайте в кланица. Това ще помогне да бъдете независим и да си стъпите на краката, е категоричен Николай Христев, собственик на казанлъшка ферма за зайци в местността Крушките (Тюлбето).
Заедно със съпругата си Димка вече 10 години той се занимава със зайцевъдство и осигурява добро препитание на семейството си. Фермата се подпомага в рамките на проекта „За Балкана и хората“, реализиран с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.
Отглеждането на зайци е тънка работа. Всички сте чували изразът – „плодят се като зайци“, но в действителност те са много крехки и уязвими създания. Бих ги нарекъл „махната стока“, казва фермерът. Вирусните заболявания при тях са сред най-опасните и смъртоносните. Тези животни имат сравнително по-слаби защитни сили, свързани с малкото им тегло и нежна конструкция, и много често стават жертва на тежки вирусни инфекции, които могат да унищожат цялото поголовие. Но въпреки трудностите Николай и Димка Христеви се радва на добри резултати.
Изграждането на кланицата се оказва повратен момент в бизнеса им, защото ги спасява от досадното чакане на ред за кланицата в Стара Загора, пестят също време и транспортни разходи.
Инвестират около 17 000 лв. за строителство и оборудване. Обектът, който е с площ 25 кв. м, е лицензиран по всички правила.
Нашето месо е изключително чисто, хвали стоката си казанлъшкият стопанин. Не случайно в последните години заешкото се ползва за захранване на бебетата. Преди се препоръчваше пилешко, но днес бройлерите са пълни с антибиотици и хормони. Докато при зайците се прави единствено ваксина, която е задължителна, и оттук нататък им се дава само естествен фураж и вода.
Семейството пласира стоката си в България – в ресторанти, магазини, но никога чрез големите търговски вериги. Според него изграждането на кланица е най-доброто решение за един фермер, който иска да продава трупно месо.
За съжаление, в последните години малцина отглеждат зайци. Фермите са не по-вече от 10, а секторът се определя предимно като любителски. Това се дължи основно на липсата на външни пазари, както и на високите производствени разходи, които често надвишават изкупните цени.
Но Николай е категоричен, че бизнесът е перспективен – в момента пазар за зайците има, няма производители.